CLASS – X

CLASS – X

Mona Modern Eng. Med. School 

Sarangarh 

(Summer Homework 2025-26)

 

श्रीमान् अभिभावक महोदय,

दिनांक 25 अप्रैल से स्टूडेंट्स की ग्रीष्मकालीन छुट्टियां प्रारंभ हो रही हैंउक्त छुट्टियां 15 जून तक चलेंगी। छुट्टी का अर्थ कुछ ना करना नहीं होता अपितु अपनी क्षमता, कौशल, आत्मविश्वास व ज्ञान को और अधिक बढ़ाना होता है। छुट्टी के समय का सदुपयोग कर छात्र-छात्रा अपनी शैक्षणिक व सह-शैक्षणिक उपलब्धि को और अधिक संपन्न कर सकतें हैं। अभिभावक के रूप में हमारा यह कर्तव्य बनता है कि छुट्टी के समय में हम बच्चों को मोबाइल से दूर रखें और रचनात्मक कार्यों में उन्हें सहभागी बनाकर उन्हें आत्मविश्वासी बनाएं। यहां कुछ प्रोजेक्ट वर्क दिए जा रहे हैं जिन्हें स्टूडेंट्स को अपनी पुरानी कॉपी से पेज निकालकर प्रोजेक्ट फाइल बनाना है एवं ग्रीष्मकालीन होमवर्क जो कि प्रत्येक  विषय में दिए गए हैं, उन्हें करना है। साथ ही कुछ लाईफ स्किल के प्रोजेक्ट दिए जा रहे हैं उन्हें भी उसी प्रोजेक्ट  फाइल में करना है।

अभिभावकों से आग्रह है कि बच्चों को प्रोजेक्ट कार्य करने दें। अभिभावक का दायित्व उन्हें सहयोग करना है ना कि पूरा प्रोजेक्ट स्वयं बनाना सर्वप्रथम लाईफ स्किल के प्रोजेक्ट कार्य को करना एवं लिखना है उसके पश्चात विषयवार प्रोजेक्ट करना है। आशा है कि सभी स्टूडेंट्स गंभीरता से प्रोजेक्ट कार्य को पूर्ण करेंगे।

धन्यवाद !

                                                                                                  प्राचार्य                                                              (आर. केशरवानी)

Life Skill Project :-

  1. एक News कॉपी बनाना है एवं Daily देश-विदेश की घटना को बिंदुवार लिखते जाना है। रोजाना कम से कम 10 बिंदु  लिखने की आदत डालें। (Class 3 to 12)
  2. एक पेज में Table बनाएं (Class 3 to 12

( Columns Title को देखने हेतु Right to Left Scroll करें)

S.N. Date Temperature Time
       

प्रतिदिन दोपहर 12:00 बजे और रात 8:00 बजे  के तापमान को लिखना है।

  1. घर की छत/खिड़की आदि में पक्षियों के लिए दाना-पानी की व्यवस्था करना है एवं रिकॉर्ड करना है कि कितने (लगभग ) पक्षी इसका लाभ उठा रहे हैं।
  2. अपने दैनिक खान-पान का चार्ट बनाना –

( Columns Title को देखने हेतु Right to Left Scroll करें)

S.N. Breakfast Lunch Dinnar
       
  1. घर में किचन गार्डन बनाना है। घर में अपने बड़ों की मदद से जमीन या अनेक गमलों में सब्जी हेतु प्रयुक्त होने वाले कुछ पौधे जैसे कि बैगन, धनिया, पुदीना, आलू,प्याज आदि को विकसित करना है एवं रोजाना पौधौं में होने वाले परिवर्तन को अपने शब्दों में लिखना है। (Class 1 to 12)
  2. घर में एक बड़े चार्ट पेपर या पेज में अपने परिवार का Family Tree तैयार करना Family Tree में जितना संभव हो सके अपने पूर्वजों के समय काल को जानना है  Family Tree बनाने के पश्चात् अपने पूर्वज के समय काल को भारत के इतिहास के साथ जोड़कर उस समय घटित ऐतिहासिक घटना के सन्दर्भ में संक्षिप्त जानकारी लिखना है। जैसे- किन्ही के किसी पूर्वज का जन्म 1857 और मृत्यु  1922 है, तो लिखना है-

1857 – भारत का प्रथम स्वतंत्रता संग्राम

1922 04 Feb 1922 चौरी–चौरा कांड 

(इस तरह इतिहास की घटना काल को लिखते जाना है।)

  1. Daily 1 पेज इंग्लिश और 1 पेज हिंदी लिखना है। (Class 1 to 12)
  2. 8. Daily अपने Class के Level का 10 Maths बनाना है। (Nursery to 12 )
  3. घर के समस्त छोटे–छोटे कार्य जैसे कि पौधौ को पानी देना, चाय बनाना, सब्जी लाना इत्यादि कार्य करना (Nursery to 12 क्षमता अनुसार)

10.घर या आस–पास में जितने प्रकार के Plants उपलब्ध है  उनकी पत्तियों  को एक पेज में चिपकाना एवं उस Plant के बारे में जानकारी लिखना। (Class 1 to 12 Level अनुसार)

  1. अपनी रूचि अनुसार कुछ कार्य करना जैसे कि ड्राईंग, स्केच, क्राॅफ्ट, सिलाई, ग्रीटिंग कार्ड डिज़ाईन इत्यादि।
  2. Daily इंग्लिश के 10 नये शब्द का अर्थ लिखना, याद करना एवं उसे Use करना।

13.प्रत्येक विषय के 2-2 Topic को लेकर Presentation बनाना है जो कि कम से कम 5 मिनट का होना चाहिए। Presentation Ready होने के पश्चात् उसका Video बनाना है। (Class 3 to 12 )

  1. 14. Class के अनुसार Table याद  करना जैसे –
  2. Class Nursery – UKG – 2, 3 तक का
  3. Class 1 to 5 – 10 तक का

iii . Class 6 to 12 – 20 तक का 

आशा है सभी स्टूडेंट्स समर होमवर्क को गंभीरता से पूर्ण करेंगे।

 

प्राचार्य

(आर. केशरवानी)

 

Class 10

 

English

  1. Creative & Fun Tasks
  2. Book Review (Choose One)

Wings of Fire by A.P.J. Abdul Kalam

The Diary of a Young Girl by Anne Frank

The Alchemist by Paulo Coelho

Include: Title, Author, Summary, Characters, Themes, Personal opinion.

 

  1. Travel Blog (Choose Any Place)

Write a blog about a real or imaginary trip to a destination.  (e.g., Manali, Jaipur, Paris).

Include: Reason for travel, experiences, local food, culture, pictures/drawings (optional).

 

  1. Creative Poster Making (with slogans)

Themes: Save Environment, Say No to Plastic, Digital India, Education for All.

Use waste materials or art supplies.

 

  1. Poster Making

Create a poster on themes such as: “Save Water During Summer”, “Say No to Plastic”, “Digital India”,” Protect Wildlife” “Plant Tree” any others.

Note: Use recycled materials; refer to page 12 of your First Flight textbook for guidance.

  1. Writing Skills Practice

 Students must complete the following writing tasks in their English notebook:

  1. Letter to the Editor

 Topic: Rising Pollution Levels in Cities or Need for Moral Education in Schools

Que.1

  1. Letter for Placing an Order

Topic: Order sports equipment for school at a special discount.

Que. 2

  1. Letter of Complaint

Topic: Complaint regarding a defective mobile phone or poor service at a hotel.

Que. 3

  1. Letter of Enquiry

Topic: Enquiring about summer courses in creative writing/computer classes.

Que. 4

 III. Reading and Reflection

  1. Read any 3 newspaper articles (editorials or reports).
  2. Write 10 new words from each article with their meanings.
  3. Write a short summary (50-60 words) of each article.
  4. Watch a Short Film or Documentary or podcast, Interview, reality show, etc.

Write a reflective paragraph: What did you learn? What touched you the most? What message is it conveying to society or us? Any other if.

Enrichment Task

 

Role Play Script: Write and enact a short skit (dialogue form) on any theme like Women Empowerment, Cleanliness Drive, or Bullying in Schools.

 Record if possible or present in class after holidays.

 Grammar Practice

 Task: Complete exercises on topics like tenses, modals, and reported speech.

Exercise 1. Complete the following sentences using the correct tense of the verb given in brackets.

  1. Hardly had we __________ (reach) the station when the train __________ (leave).
  2. If she __________ (study) harder, she would have passed the test.
  3. By the time you arrive, I __________ (finish) cooking.
  4. I wish I __________ (know) about the test earlier.
  5. He said he __________ (see) that movie before.
  6. She __________ (live) in Delhi before she moved to Mumbai.
  7. They __________ (not / hear) from their cousin since last summer.
  8. He __________ (read) the novel for two hours before he took a break.
  9. I would go out if it __________ (not / rain).
  10. She behaves as if she __________ (own) the place.

 

Exercise 2. Fill in the blanks with appropriate modal verbs: (may, might, must, ought to, shall, should, could, would, need not, dare not)

  1. You __________ have misunderstood his message; he sounded polite to me.
  2. She __________ speak French fluently when she was a child.
  3. Candidates __________ write in blue or black ink only.
  4. You __________ treat elders with respect.
  5. We __________ be late if we don’t leave now.
  6. How __________ you talk to your teacher like that?
  7. You __________ worry; everything is under control.
  8. Students __________ not carry mobile phones inside the exam hall.
  9. If I were you, I __________ speak to the principal.
  10. No one __________ question the final decision of the judge.

 

Exercise 3. Convert the following into Indirect Speech:

 

  1. The captain said, “Let us go out and give our best.”
  2. The mother said to her son, “Why are you late again?”
  3. He said, “How beautiful the Taj Mahal is!”
  4. The teacher said, “Do not open your books now.”
  5. She said, “Who doesn’t love a good story?”
  6. The stranger asked me, “Could you tell me the way to the railway station?”
  7. The officer said, “Let the accused be taken to the court.”
  8. He said, “I wish I were a superhero.”
  9. She said to me, “Don’t speak loudly in the library.”
  10. He said, “What a wonderful day it is today!”

Conversation Writing (Attempt Any One)

 

Write a dialogue of 10–15 exchanges (turns) based on any one of the following situations. Mention the names of the speakers clearly. Use proper punctuation and realistic expressions.

  1. Lencho and the Postmaster

(Lencho visits the post office after receiving the letter. He wants to thank “God” but is unaware of who actually sent the money.)

  1. A Caged Tiger and a Free Tiger

(The tiger in the zoo talks to a wild tiger who visits him at night. They talk about their lives, freedom, and fears.)

  1. Two Friends Discussing Social Media

(One friend spends too much time on social media, the other warns about its effects. They debate about digital detox and real-life communication.)

 Literature Questions PYQs

Answer the following questions within 30-40 words

1.Explain the irony in the chapter, “A Letter to God”.

  1. Who read the letter sent by Lencho? What did he do then?
  2. Why did the night turn sorrowful for Lencho after the rains?
  3. What were Lencho’s feelings when the hail stopped?
  4. What are the raindrops compared to and why?

 Hindi            

प्रश्न 1. निम्नलिखित अपठित पद्यांश को पढ़कर प्रश्नों के उत्तर दीजिए।

मनमोहिनी प्रकृति की जो गोद में बसा है।

सुख स्वर्ग सा जहाँ है, वह देश कौन सा है?

जिसके चरण निरन्तर रतनेश धो रहा है।

जिसका मुकुट हिमालय, वह देश कौन सा है?

नदियाँ जहाँ सुधा की धारा बहा रही हैं।

सींचा हुआ सलोना, वह देश कौन सा है?

जिसके बड़े रसीले, फल कंद, नाज, मेवे।

सब अंग में सजे हैं, वह देश कौन सा है?

जिसके सुगन्ध वाले, सुंदर प्रसून प्यारे।

दिन -रात हँस रहे हैं, वह देश कौन सा है?

मैदान गिरि, वनों में, हरियाली महकती।

आनंदमय जहाँ है, वह देश कौन सा है?

जिसकी अनंत वन से धरती भरी पड़ी है।

संसार का शिरोमणि, वह देश कौन सा है ?

सबसे प्रथम जगत में जो सभ्य था यशस्वी।

जगदीश का दुलारा, वह देश कौन सा है?

 

  1. कवि ने देश का मुकुट हिमालय को क्यों कहा है?

(A) पर्वतो में सबसे कम महत्वपूर्ण होने के कारण

(B) सर्वाधिक ऊँचा होकर मस्तक स्वरूप दिखाई देने के कारण

(C) धरती से समानता न होने के कारण

(D) प्राकृतिक सौ सौंदर्य से विरक्त होने के कारण

 

2.नदियों के जल को किसके समान बताया गया है?

(A) मेवे (B) अमृत (C) फल (D) कंद

3.कवि ने देश के प्राकृतिक सौन्दर्य को किसके सदृश बताया गया है?

(A) स्वर्ग के (B) महल के

(C) पौराणिक राज्यों के (D) आनंद के

  1. ‘सुख स्वर्ग सा जहाँ है, वह देश कौन सा है’ पंक्ति में कौन सा अलंकार है ?

(A) उपमा (B) रूपक (C) विभावना(D) श्लेष

  1. “जिसका चरण निरन्तर रत्नेश धो रहा है”- पंक्ति से कवि का क्या आशय है?

(A) देश को सम्मान देने के लिए समुद्र बार बार उसके चरण स्पर्श कर फूला नही समाता है।

(B) देश के चरण का स्पर्श करने को समुद्र अपना अपमान समझता है।

(C) देश के चरण का स्पर्श समुद्र को विवशता के कारण करना पड़ता है।

(D) देश बार बार अपने चरणों को समुद्र से धुलवाता है।

 

 

प्रश्न 2.नीचे दिए गद्यांश को पढ़कर पूछे गए बहुविकल्पीय प्रश्नों के लिए सही विकल्प वाले उत्तर चुनिए-

         भारत में हरित क्रांति का मुख्य उद्देश्य देश को खाद्यान्न के मामले में आत्मनिर्भर बनाना था, लेकिन इस बात की आशंका किसी को नहीं थी कि रासायनिक उर्वरकों और कीटनाशकों का अंधाधुंध इस्तेमाल ना सिर्फ खेतों में बल्कि खेतों से बाहर मंडियों में होने लगेगा। विशेषज्ञों के मुताबिक रसायनिक उर्वरकों और कीटनाशकों का प्रयोग खाद्यान्न की गुणवत्ता के लिए सही नहीं है लेकिन जिस रफ्तार से देश की आबादी बढ़ रही है उसके मद्देनजर फसलों की अधिक पैदावार जरूरी थी ।समस्या सिर्फ रासायनिक खादों के प्रयोग की ही नहीं है। देश के ज्यादातर किसान परंपरागत कृषि से दूर होते जा रहे हैं ।दो दशक पहले तक हर किसान के यहां गाय बैल और भैंस खूंटो से बंधे मिलते थे। अब इन मवेशियों की जगह ट्रैक्टर ट्रॉली ने ले ली है ।परिणाम स्वरूप गोबर और घूरे की राख से बनी कंपोस्ट खाद खेतों में गिरनी बंद हो गई ।पहले चैत- वैशाख में गेहूं की फसल कटने के बाद किसान अपने खेतों में गोबर राख और पत्ते से बनी जैविक खाद डालते थे इससे ना सिर्फ खेतों की उर्वरा शक्ति बरकरार रहती थी, बल्कि इससे किसानों को आर्थिक लाभ के अलावा बेहतर गुणवत्ता वाली फसल भी मिलती थी।

6..हरित क्रांति का मुख्य उद्देश्य देश को किस मामले में आत्मनिर्भर बनाना था ?

(A)अर्थ के मामले में (B)शिक्षा के मामले में

(C)खाद्यान्न के मामले में (D)मवेशियों के मामले में

7..फसलों की अधिक पैदावार बढ़ानी क्यों जरूरी है ? (A) क्योंकि देश की आबादी घट रही है

(B)क्योंकि देश की आबादी पड़ रही है

(C)क्योंकि देश की आबादी में रुकावट आ रही है (D)यह सभी विकल्प सही हैं

8..आज के किसान मवेशियों के स्थान पर क्या प्रयोग कर रहे हैं?

(A) ट्रैक्टर और ट्रॉली (B) मानव श्रम

(C) स्व श्रम (D)  यह सभी विकल्प सही हैं।

9 ..हरित क्रांति अपने साथ क्या नहीं लाई ?

(A) गुणवत्ता वाली फसल (B) उन्नत बीज

(C)उत्तम खाद (D)उत्तम नीति

10 .कौन सी खाद में खाद्यान्न की गुणवत्ता बढ़ाने की क्षमता नहीं होती ?

(A)कंपोस्ट खाद (B)रासायनिक खाद

(C)गोबर की खाद (D) जैविक खाद

 

प्रश्न 3. आपके चाचा जी ने रेडीमेड कपड़ों की दुकान खोली है। वह प्रचार प्रसार के लिए उसका एक विज्ञापन देना चाहते हैं ।आप उनके लिए लगभग 60 शब्दों में एक आकर्षक विज्ञापन तैयार कीजिए।

प्रश्न 4. आप मनस्वी मौर्य /मनस्वीता मालवीय है। बरसात के दिनों में दुर्घटना को दावत देते खुले पड़े सीवर लाइन के मैनहोलों के संदर्भ में दैनिक जागरण अ व स  नगर के संपादक को एक समाचार प्रकाशित करने का अनुरोध करते हुए लगभग 100 शब्दों में पत्र लिखिए ।

प्रश्न 5. नीचे दिए गए विषय पर संकेत बिंदुओं के आधार पर 120 शब्दों में अनुच्छेद लिखिए ।

श्रम का महत्व

संकेत बिंदु – 1.तात्पर्य 2.सफलता प्राप्ति का साधन एवं भविष्य निर्माण का आधार 3.श्रम न करने के दुष्परिणाम 4.निष्कर्ष

प्रश्न 6. पर्यावरण विभाग की ओर से जल संरक्षण का आग्रह करते हुए विज्ञापन तैयार  कीजिए।

प्रश्न 7. बॉल पेनों की एक कम्पनी ‘सफल’नाम से बाजार में आई है। उसके लिए एक विज्ञापन तैयार कीजिए।

प्रश्न 8.गोपियों ने हरिल की लकड़ी किसे कहा है और क्यूँ?

प्रश्न 9. काव्यांश के किस पन्क्ति में य़ह पता चलता है कि गोपियां कृष्ण से अनन्य प्रेम करती

प्रश्न 10. गोपियों के अनुसार राजा का धर्म क्या होना चाहिए?

प्रश्न 11. गोपियों द्वारा उद्धव को भाग्यवान कहने में क्या व्यंग्य निहित है

प्रश्न 12.गोपियों की कौन सी बात मन मे रह गईं। 

प्रश्न 13 श्री कृष्ण ने कौन सी मर्यादा का पालन नहीं किया?

प्रश्न14..सूरदास की प्रमुख रचनाओं का नाम लिखिए।

 प्रश्न15. सूरदास का जीवन परिचय लिखिए।

प्रश्न 16. स्वरचित काव्य रचना करें।

प्रश्न 17. प्रतिदिन डायरी लेखन करें।

प्रश्न 18. स्टूडेंट प्रतिदिन दिए गए पृष्ठ क्रमांक के आधार पर एक पेज सुलेख लिखें। (पृष्ठ क्रमांक 69- 75, पृष्ट क्रमांक 81-86)

प्रश्न 19.  अपने गांव तक एक नई बस सेवा चालू करने के लिए क्षेत्र के परिवहन अधिकारी को ईमेल लेखन कीजिए।

प्रश्न 20 श्री कृष्ण जन्माष्टमी के लिए लगभग 40 शब्दों में शुभकामना संदेश लेखन कीजिए।

 

 

Mathematics

 

Que 1-If the sum of the zeroes of the polynomial

p(x) = (k2 – 14) x2 – 2x – 12 is 1, then find the value of k

 

Que 2-Find the zeroes of the quadratic polynomial 3x2 – 75 and verify the relationship between the zeroes and the coefficients

 

Que 3-Find a quadratic polynomial, the sum and product of whose zeroes are -8 and 12 respectively. Hence find the zeroes. (2014)

 

Que 4-If α and β are zeroes of p(x) = kx2 + 4x + 4, such that

α2 + β2 = 24, find k.

 

Que 5-α and β are zeroes of the quadratic polynomial

 x2 – 6x + y. Find the value of ‘y’ if 3α + 2β = 20.

 

Que 6-Find the zeroes of the quadratic polynomial

 7y2 – (11/3)y – (2/3) and verify the relationship between the zeroes and the coefficients.

 

Que 7-Find a quadratic polynomial, the sum and product of whose zeroes are √2 and -3/2, respectively. Also find its zeroes.

 

Que 8- if x2 + 5x + k, satisfying the relation,

α2 + β2 + αβ=21/4 then find the k (2022)

 

Que 9-If the sum of zeroes of the quadratic polynomial

 3x2 – kx + 6 is 3, then find the value of k. (2012)

 

Que 10-If α and β are the zeroes of the polynomial

 ax2 + bx + c, find the value of α2 + β2

 

Que 11-If α and β are the zeroes of a polynomial such that

 α + β = -6 and αβ = 5, then find the polynomial.

 

Que 12-Find the zeroes of the quadratic polynomial

√3 x2– 8x + 4√3 and verify the relationship between the zeroes and the coefficients (2019)

 

Que 13-Find the zeroes of the quadratic polynomial

6x2 – 3 – 7x and verify the relationship between the zeroes and the coefficients of the polynomial

 

Que 14-If α and β are the zeroes of the polynomial

 6y2 – 7y + 2, find a quadratic polynomial whose zeroes are 1/α and 1/β (2021)

 

Que 15-Check graphically whether the pair of equations 3x – 2y + 2 = 0 and 1.5x – y + 3 = 0, is consistent. Also find the coordinates of the points where the graphs of the equations meet the Y-axis.

 

Que 16-Draw the graphs of the equations x – y + 1 = 0 and

 3x + 2y – 12 = 0. Determine the coordinates of the vertices of the triangle formed by these lines and x-axis (2020)

 

Que 17-Draw the graphs of following equations:

2x – y = 1; x + 2y = 13

Find the solution of the equations from the graph and shade the triangular region formed by the lines and the y-axis.(2019)

 

Que 18-Amit bought two pencils and three chocolates for ₹11 and Sumeet bought one pencil and two chocolates for ₹7. Represent this situation in the form of a pair of linear equations. Find the price of one pencil and that of one chocolate graphically. (2017)

 

Que 19-Calculate the area bounded by the line x + y = 10 and both the coordinate axes. (2012)

 

Que 20-

For what value of k, the pair of equations

4x – 3y = 9, 2x + ky = 11 has no solution? (2017D)

 

Write and Memorise

 

 

 

 

Science

physics

A concave mirror has a focal length of 15 cm. An object is placed at a distance of 25 cm from the mirror.

 

(a) Draw a ray diagram to show the formation of the image.

(b) Use the mirror formula to calculate the position of the image.

(c) What is the nature and size of the image formed?

(d) If the object is moved closer to the mirror at a distance of 10 cm, how would the nature, position, and size of the image change? Explain with the help of a ray diagram and calculations.

 

Q.2.  Write all the properties of light.Explain laws of reflection.

Q.3.What do you understand by refraction of light? Explain the refraction through a glass slab with diagram.

 Q.4. Explain all the rules for image formation of concave and convex mirror.

 Q.5. Write all the image formation of concave mirror and convex mirror with diagrams.

 

Fundamental questions

 

Q.6. Why do we see water on the road on a hot sunny day(mirage)?

 Q.7. Why are rear view mirrors in vehicles convex in shape?

 Q.8.Why do electric bulbs fuse sometimes when switched on?

Q.9. Why is a thick wire used in electric heaters instead of a thin wire?

 Q.10.Recall all the symbols of some commonly used components in circuit diagram.also pratice this table in your notebook.

 

-chemistry

Q1.  (1) A solution of potassium chloride, when mixed with silver nitrate solution, an insoluble white substance is formed. Write the chemical reaction involved and also mention the type of the chemical reaction?

(2). Ferrous sulphate decomposes with the evolution of a gas having a characteristic odour of burning sulphur. Write the chemical reaction involved and identify the type of reaction.

Q2. Balance the following chemical equations –

(a ) Mg (s) + Cl2 (g) → MgCI2 (s)

(b ) HgO (s) + Heat → Hg (l) + O2 (g)

(c ) Na (s) + S (s) → Na2S (s)

(d ) TlCl4 (l) + Mg (s) → Tl (s) + MgCl2 (s)

Q3.Draw a well label diagram of electrolytic refining of metals , which is given in chapter no. 3 metals and non metals.

Fundamental questions

Q4.Draw a well label diagram of electrolytic refining of metals , which is given in chapter no. 3 metals and non metals.

Q5. Write and learn the name and chemical formula of different substances given in your chemistry Portion from chapter 1 to chapter 4.

Q6. Write and learn the Atomic no. Atomic mass and symbols of the elements in periodic table upto 30.

Q7. Make a chart on different functional group which is given in chapter 4 carbon and it’s compounds and paste it in your chemistry copy.

 

-Biology

 

Q1. How autotrophs is different from heterotrophs?

Q2. What are the raw material for photosynthesis?

Q3. Draw a well labelled structure of stomata.

Q4. Explain photosynthesis with chemical equation.

Q5.Explain the followings… Parasite, saprophyte, symbiont.

Fundamental Questions.

  1. Draw a labelled structure of human digestive system.
  2. Draw a labelled structure of human respiratory system.
  3. Draw a labelled structure of human excretory system.
  4. Draw a labelled structure of human heart.
  5. Make a model which show double circulation in human being.

 

Social Science

 

Chapter: Nationalism in India

Instructions:

All tasks must be handwritten in a neat and organized manner.Use colored pens/pencils to highlight important points or headings.Submit your work on the reopening day.

 

  1. Mind Map Creation

Create a detailed mind map on the topic “Nationalism in India” covering:

Causes of Nationalism

Major movements (e.g., Non-Cooperation Movement, Civil Disobedience Movement,Satyagraha Movement,ChouriChaura Movement etc.)

Role of Mahatma Gandhi

Role of other leaders (e.g., Subhas Chandra Bose, Jawaharlal Nehru,Baba Ramchandra,Alluri Sitaram Raju etc).   Impact on different social groups

 

 

  1. Timeline Activity

Draw a timeline of major events from 1915 to 1947 related to the Indian freedom struggle. Mention:

Key events (like Jallianwala Bagh Massacre, Dandi March,NCM etc.)

Year and brief explanation

 

  1. Map Work

 

On a physical map of India, mark and label:

(a)Places associated with the freedom movement (e.g., Champaran, Kheda, Amritsar, Dandi)

Color code different movement

 

  1. Research-Based Questions (Answer in 100-150 words each)
  2. How did the Non-Cooperation Movement unfold in different regions of India?
  3. What role did the Rowlatt Act and the Non Cooperation Movement  play in shaping the freedom movement?

 

  1. Creative Expression

 

Write a short diary entry as a freedom fighter participating in the Nationalist Movements(before 1947). Share your feelings, struggles, and hopes for a free India.

Q.6. What were the causes of the Non-Cooperation Movement (1920-22)?

Q.7. Describe the role of Mahatma Gandhi in the National Movement.

Q.8. Why did the Non-Cooperation Movement gradually slow down in cities?

Q.9. Why did the Non-Cooperation Movement gain momentum in rural areas?

Q.10. Explain the significance of the Jallianwala Bagh massacre in the Indian national movement.

Q.11. What were the demands of the Khilafat Movement? How did it influence the Indian freedom struggle?

Q.12. Why was the Simon Commission boycotted in Inia?

Q.13. What was the Salt March (Dandi March)? Why was it an important event in Indian history?

Q.14. Explain the main features of the Civil Disobedience Movement.

Q.15. Why did Gandhiji call off the Civil Disobedience Movement?

Q.16. How did the Civil Disobedience Movement differ from the Non-Cooperation Movement?

Q.17. Describe the role of women in the Indian national movement.

Q.18. How did different social groups participate in the Civil Disobedience Movement?

Q.19. Why did the rich peasant communities actively support the Civil Disobedience Movement?

Q.20. Explain the role of the ‘Poors and Tribals’ in the nationalist movement. What were their limitations?

 

Information Technology

 

1.What do you mean by communication ? Mention three important parts of communication ?

2.Mention the various methods of communication ?

3.What are the general factors of choosing communication ?

4.What do you mean by interpersonal communication ? Give two examples ?

Mention advantages and disadvantages of verbal communication ?

5.What are the 7Cs of effective communication ?

6.What are the various barriers to effective communication ?

7.What are linguistic barriers to communication and writing its types and ways to overcome the linguistic barrier ?

8.What do you mean by how the communication cycle works ?

9.What are the learning objectives of communication ?

10.What are the common  mistakes in verbal and non verbal communication?

What is feedback write its uses ?

11.What is the importance of feedback ? Identify how to give feedback ?

What are the barriers to being effective ?

12.Define pronunciation: how many types of objects are there in the English language ?

Identify different types of nonverbal communication ?

  1. You have recently visited a hill station describe it using appropriate phrases.
  2. What do you mean by feedback? Lets take a  scenario. Radha is your co-worker. Together you are making a report on how to manage the waste in your store. Since she has not finished her part of the report on time the whole report has been deleted and the manager has given you both the warning. Write down the feedback you would like to give your go worker on managing time. Try to keep the feedback specific and polite

 

  1. Neha and Ayush are working on a school project together. However, they are facing challenges in communicating effectively. Neha is comfortable in English while Aayush is in Hindi. Identify various effective communication they might be experiencing, and suggest strategies to overcome them.

 

Fundamental Questions

 

  1. Which communication is the use of body language and facial expression to convey information to others
  2. Write  to ways of
  3. Giving information to someone
  4. Receiving information to someone

18.Write about the various IT elements where you see in your surroundings.

  1. Paste the picture of

Verbal communication

Non verbal communication

Visual communication

  1. Explain about Medical related IT devices and paste the photo (Exp- MRI Machine)

 

 

——————-———————-

 

 

 

 

Home Work

Sr. Title Download

Study Meterrial

Sr. Title Download